Wat zijn “te rubriceren transacties” in Moneybird? En hoe kan ik dit oplossen?

door Jaco Van der Noll

Wij ontvangen veel vragen over “te rubriceren transacties”. Als je niet weet waar deze boekingen vandaan komen, wees gerust. Er zijn veel administratiekantoren, die niet bekend zijn met Moneybird, en ervaren dit ook als een Moneybird probleem. Er staan “te rubriceren” transacties op de balans, maar hoe kom ik hier vanaf?

Wat zijn te rubriceren transacties?

Normaal gesproken werkt Moneybird op de volgende manier:

  1. Je boekt een inkoop- of verkoopfactuur in;
  2. De betaling of ontvangst is zichtbaar via je bankafschrift en deze “letter je af” tegen de openstaande factuur.

Te rubriceren transacties ontstaan als je zelf een factuur de status ‘betaald’ geeft en deze vervolgens niet koppelt met de banktransacties. Daardoor heeft Moneybird geen idee welke transactie hoort bij de factuur. Het gevolg is dat je balans ‘vervuild’ en je administratie niet meer up-to-date is.

Hoe kan ik te rubriceren transacties oplossen? 

Het meest overzichtelijk is datje de banktransacties gaat verwerken en deze gaat koppelen aan de facturen. Dit is vaak een vervelend klusje, omdat je tijdens het selecteren van de facturen in de banktransacties niet altijd duidelijk hebt welke facturen nu écht betaald (gekoppeld aan een banktransactie) zijn of alleen de status betaald hebben. Het beste kan je alle betalingen van facturen verwijderen en vervolgens vanuit de banktransacties gaan koppelen. Helaas is dat wel veel werk als je veel transacties hebt.

Hoe kan het in de toekomst voorkomen?

Het is belangrijk om de bron van het probleem aan te pakken, om het in de toekomst te voorkomen. Dit hangt meestal samen met de inrichting van je administratie en is voor elke situatie anders. Een algemene tip is dat je in Moneybird altijd je bankrekening dient te koppelen, dan kan Moneybird de banktransactie automatisch koppelen aan de facturen.
Neem contact op om voortaan te rubriceren transacties te voorkomen!