Algemene Voorwaarden JACO Administratie & Advies

Artikel 1 Definities

  1. JACO Administratie & Advies, gevestigd te Hooglanderveen, KvK-nummer 64161404, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtnemer.
  2. De wederpartij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als klant.
  3. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst van de opdracht op grond waarvan opdrachtnemer tegen betaling van honorarium en kosten jegens de klant werkzaamheden voor klant verricht en waarbij de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.

Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werkzaamheden, overeenkomsten, trajecten en levering van diensten en producten door of namens de opdrachtnemer waarop zij deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De voorwaarden zijn eveneens van toepassing op handelingen van de door de opdrachtnemer in het kader van de opdracht ingeschakelde derden.
  3. Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden.
  4. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde
    volledig van toepassing.
  6. Opdrachtnemer heeft het recht deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen indien opdrachtnemer dit nodig acht. De nieuwste versie zal altijd voor akkoord ter beschikking worden gesteld aan de klant.

Artikel 3 Offertes

  1. Indien in de offerte geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de offerte na 7 kalenderdagen.
  2. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offerte worden gehouden indien de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  3. Offertes gelden niet automatisch voor vervolgtrajecten.

Artikel 4 Tarieven en betalingen

  1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
  2. De in een offerte vermelde tarieven zijn exclusief btw. Op de offerte staat de pakketprijs van de gekozen dienst vermeld. Bijkomende kosten, zoals reiskosten buiten een straal van 50 kilometer, zullen apart worden vermeld.
  3. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Op de offerte zal een schatting worden gegeven van het aantal benodigde uren. Deze inschatting is gebaseerd op ervaring met soortgelijke projecten. Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend. Indien blijkt dat meer inspanning benodigd is zal dit tijdig aan klant kenbaar worden gemaakt. Het uiteindelijk gefactureerde bedrag wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer op basis van daadwerkelijk verbruikte uren.
  4. Met acceptatie van de offerte ontstaat de verplichting tot betaling, ook wanneer niet het gehele traject wordt doorlopen. Opdrachtnemer komt het recht toe een aanbetaling te verzoeken. Opdrachtnemer heeft tevens
    het recht de werkzaamheden op te schorten tot een (volgende) betaling is voldaan.
  5. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen tarieven zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Opdrachtnemer heeft het recht de vergoedingen op enig moment, wanneer gewijzigde
    omstandigheden dit verlangen, aan te passen. Aangepaste tarieven worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan de klant.
  6. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt, werkzaamheden eerder aanvangen of op de factuur een
    andere betaaltermijn vermeld is.
  7. Indien de klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is de klant van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het
    moment dat de klant in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  8. Indien de klant in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de klant.
  9. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de klant onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 5 Informatieverstrekking klant

  1. Klant stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan opdrachtnemer.
  2. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. Opdrachtnemer zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
  3. Klant vrijwaart opdrachtnemer voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in dit artikel gestelde.
  4. Opdrachtnemer heeft te allen tijde de intentie de stukken van klant tijdig en correct in te dienen. Indien klant alle benodigde informatie echter niet tijdig beschikbaar heeft gesteld, kan opdrachtnemer niet
    verantwoordelijk worden gehouden voor het eventueel niet tijdig en correct in kunnen dienen van deze 3 stukken.
  5. Stelt klant niet of niet tijdig de verlangde gegevens beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van klant.

Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer voert de gekozen dienst naar beste inzicht en vermogen uit. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat klant beoogde.
  2. Advies kan enkel worden gegeven onder voorbehoud dat alle benodigde documenten voor het uitvoeren van het advies juist en volledig worden aangeleverd en er geen informatie wordt achtergehouden.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.

Artikel 7 Looptijd en annulering

  1. Een abonnement of dienst heeft een minimale looptijd van 3 maanden en is daarna maandelijks opzegbaar, wanneer opzegging voor de 25e van een maand dient plaats te vinden. Indien de opzegging na de 25e van een
    kalendermaand wordt doorgegeven kan deze niet meer tijdig worden verwerkt en zal opzegging pas vanaf de volgende kalendermaand mogelijk zn.
  2. Indien klant de overeenkomst tijdens de minimale looptijd wenst te ontbinden, is klant gehouden de kosten voor de gehele periode te voldoen.
  3. Indien klant de overeenkomst wenst te ontbinden voordat de werkzaamheden zijn aangevangen, kan dit tot 10 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden kosteloos. Bij annulering tussen 10 en 5 kalenderdagen voor aanvang wordt 25% van het geoffreerde bedrag in rekening gebracht; annulering tussen 5 dagen en 24 uur resulteert in betaling van 50% van het overeengekomen bedrag en bij annulering binnen 24 uur wordt het gehele bedrag in rekening gebracht.
  4. Een losse sessie kan tot 48 uur voor aanvang kosteloos worden verplaatst; bij verplaatsing of annulering binnen 48 uur, of het verstek laten gaan, komt de sessie te vervallen en wordt deze als zodanig doorberekend.
  5. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in de data en locatie van een workshop. In geval de locatie of data wordt gewijzigd, heeft klant het recht binnen 72 uur na mededeling van
    de wijziging te annuleren of zich kosteloos in te schrijven voor een workshop op een later moment.
  6. Eventuele restitutie van het reeds betaalde bedrag door klant vindt plaats binnen 10 werkdagen na de wijziging, tenzij anders overeengekomen.
  7. Wanneer klant onverwachts verhinderd is voor een workshop, gelden de volgende annuleringsvoorwaarden: klant is gerechtigd het aankoopbewijs over te dragen aan een ander, zo lang deze andere persoon aan dezelfde deelnamevoorwaarden voldoet en de nieuwe gegevens aan opdrachtnemer worden doorgegeven.

Artikel 8 Overmacht

  1. In geval van overmacht is opdrachtnemer gerechtigd een dienst te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de dienst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed op uit kan oefenen, zoals ziekte, ongevallen of brand.
  2. Indien zich een situatie als in het eerste lid van dit artikel omschreven voordoet, worden de verplichtingen van opdrachtnemer jegens klant opgeschort zo lang zij niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Indien deze situatie langer dan 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben beide partijen het recht de overeenkomst, zonder aanvullende schadevergoeding, op te zeggen. De tot dan toe gemaakte kosten worden onmiddellijk opeisbaar. Opdrachtnemer zal volledig meewerken aan het overdragen van de administratie.

Artikel 9 Aansprakelijkheid schade

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadigingen van persoonlijke eigendommen van klant gedurende dienstverlening op locatie.
  4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van elektronische communicatie, waaronder maar niet gelimiteerd tot, niet-aflevering, beschadiging van gegevens, manipulatie, onderschepping door derden of overbrengen van virussen.
  5. Klant blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het toepassen of uitvoeren van kennis of handelingen zoals opgedaan tijdens de overeenkomst. De beslissing die worden genomen op basis van advies van opdrachtnemer zijn volledig voor de verantwoordelijkheid van klant.
  6. In het geval dat opdrachtnemer een schadevergoeding verschuldigd is aan klant bedraagt de schade niet meer dan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, of, bij uitblijven van uitkering, in de twee maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade door opdrachtnemer aan klant is gefactureerd.
  7. De klant vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door opdrachtnemer geleverde diensten en goederen.

Artikel 10 Intellectueel eigendom

  1. De intellectuele eigendomsrechten op de door opdrachtnemer aan klant ter beschikking gestelde kennis, waaronder diensten, documentatie en dashboards, tijdens de duur van de overeenkomst berusten bij opdrachtnemer. Het is klant nadrukkelijk niet toegestaan het materiaal en verstrekte documentatie en media te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden beschikbaar te stellen zonder voorafgaande toestemming.
  2. Elke handeling in strijd met het in dit artikel gestelde wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht.
  3. Bij inbreuk komt opdrachtnemer een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal de door opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik, zonder enig recht te verliezen op vergoeding van overige geleden schade.

Artikel 11 Bijzondere bepalingen

  1. Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. Klant wordt voor meer informatie verwezen naar de privacyverklaring. Deze verplichting geldt niet voor zover op opdrachtnemer een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking, waaronder begrepen de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.
  2. Het uitbesteden of inwinnen van financieel en/of fiscaal advies ontdoet klant niet van het zelf inperken van de bewaartermijn van de financiële administratie of de deponering van jaarstukken bij de Kamer van Koophandel.
  3. Doordat sommige diensten van opdrachtnemer online geleverd worden, kan opdrachtnemer niet garanderen dat opdrachtnemer de diensten op ieder moment kan uitvoeren. Tijdige informatieverschaffing door klant is doorslaggevend voor de kwaliteit van uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer.
  4. Het staat opdrachtnemer te allen tijde vrij communicatie of andere delen van de gedeelde informatie zonder nader bericht te verwijderen, indien de inhoud van deze communicatie en informatie het verwijderen daarvan rechtvaardigt.

Artikel 12 Klachten

  1. Klant is verplicht om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten binnen 7 kalenderdagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan opdrachtnemer. Opdrachtnemer streeft ernaar binnen 7 kalenderdagen inhoudelijk op klachten te reageren.
  2. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

Artikel 13 Geschilbeslechting

  1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
  2. Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Geschillen zullen enkel worden beslecht in het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd.
  3. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens de opdrachtnemer en betrokken derden 12 maanden.